Dispositiu per avaluar l’estat emocional mitjançant senyals fisiològics amb aplicació a musicoteràpia per a persones amb discapacitat

Fundació Aspace Catalunya, juntament amb el Grup d’Instrumentalització, Sensors i Interfícies del centre de Innovació i tecnologia de la UPC, ha portat a terme un estudi per evaluar, metodològicament, els estats emocionals.  

A continuació us compartim l’article, així com l’enllaç a la web, que des del Centre de Innovació i tecnologia de la UPC, han publicat sobre aquest estudi:  

El Grup d’Instrumentació, Sensors i Interfícies (ISI) ha realitzat, juntament amb la Fundació Aspace Catalunya, un estudi per avaluar els estats emocionals mitjançant els senyals fisiològics i la seva aplicació en musicoteràpia per a persones amb discapacitat. El dispositiu dissenyat s’ha provat en persones amb paràlisi cerebral i ha obtingut resultats molt favorables. 

Les persones amb discapacitat tenen més dificultats per expressar i interaccionar a un nivell no-verbal a causa de les dificultats físiques, sensorials o de comunicació que normalment presenten. Actualment, les persones amb molt poc control de moviments tenen molt compromesa la participació activa en les activitats de musicoteràpia. 

L’estudi realitzat pel grup d’investigació ISI ha desenvolupat un dispositiu que actua com a instrument musical adaptat controlat per senyals fisiològics. L’instrument utilitza el senyal d’electrocardiografia (ECG), l’activitat elèctrica de la pell (EDA), la respiració i el moviment de l’usuari per generar música a partir dels trets més característics de cada senyal fisiològic mitjançant la sonificació. A més de generar la música, el dispositiu creat permet estimar de forma contínua l’estat emocional de l’usuari. 

L’instrument adaptat s’ha provat en persones amb paràlisi cerebral i ha demostrat un alt grau d’adaptabilitat. En quatre mesos, s’ha aconseguit un increment en la participació en les sessions de musicoteràpia de les persones usuàries més afectades. Els resultats han demostrat que aquestes persones han aconseguit sis de les anomenades “aids to analysis”, que normalment s’utilitzen per avaluar aquestes pràctiques. 

El dispositiu ha generat molt d’interès entre educadors perquè supera les tècniques d’estat de l’art i permet la integració de les persones més afectades, eliminant la barrera dels moviments no controlats comentada abans. 

Aquest estudi ha estat publicat a la revista IEEE Access, i va ser reconegut amb el Premi Romper Barreras al millor TFG en la seva 8ª edició. A més es va mostrar al concert organitzat per CTO Poblenou de la Fundació Aspace Catalunya pel seu 20 aniversari. 

Enllaç: https://cit.upc.edu/ca/portfolio-item/aspace-isi/ 

Categoria:
Institucional