Les sessions d'esports aquàtics milloren la qualitat de vida

L’aigua com un entorn terapèutic per a persones amb discapacitat física

En les darreres dècades s’ha pogut certificar que l’esport és un aliat crucial en la cura del cos i la ment. En línia d’aquesta afirmació, podem assegurar que la seva importància radica en la seva capacitat per a brindar beneficis significatius a aquells que enfronten limitacions en la seva mobilitat a causa de lesions, malalties o condicions cròniques.

Segons una diversitat d’estudis l’activitat esportiva d’aigua millora la nostra salut cerebral, influeix de forma positiva en el nostre estat d’ànim, la memòria, les capacitats cognitives i la coordinació.

La unió entre l’esport i l’aigua proporciona un ambient únic que redueix la gravetat, minimitza l'impacte i ofereix resistència controlada, la qual cosa facilita el desenvolupament de força, flexibilitat i coordinació.

Aquesta forma d’intervenció únicament no millora la condició física de les persones, sinó que també té un impacte positiu en el seu benestar emocional i mental. A més, fomenta la independència i la qualitat de vida en promoure l'autonomia en les activitats diàries. Cal destacar, els múltiples beneficis de l’exercici aquàtic i com pot marcar la diferència en la vida de les persones amb discapacitat física.

A la Fundació Aspace Catalunya l’activitat terapèutica aquàtica està consolidada i es desenvolupa una metodologia única. És per això, que darrere de cada activitat aquàtica es troba un treball intens i adaptat, dissenyat per a cada individu. Tanmateix, aquest servei té una aproximació professional i individualitzada per millorar la condició física, les habilitats motrius i les relacions socials de les persones usuàries.

La nostra metodologia

Les classes comencen amb una avaluació inicial en què es busca l'adaptació de la persona a un medi tan útil com és l'aigua. Aquesta fase inicial crea una connexió de confiança entre el professional i la persona. Mitjançant una avaluació completa de les necessitats i aplicacions individuals, es dissenya un pla de treball específic per a cada persona, garantint que es compleixin els objectius de millora.

Orientada com una activitat complementària de suport per aquelles persones que de ben segur que milloraran la qualitat de vida gràcies a l’aigua.

Els continguts centrals d'aquest programa engloben una sèrie d'habilitats i objectius:

  • Entrades i sortides de l'aigua: Aquest aspecte se centra a ajudar els participants a desenvolupar l'autonomia a l'aigua. Aprendre a entrar i sortir de l'aigua de manera segura i amb confiança és fonamental per a la seva independència i seguretat en un entorn aquàtic.
  • Respiració: Es treballen les fases respiratòries i s'hi destaca la importància de tancar la boca i exhalar correctament durant la natació. Això és essencial per mantenir una respiració eficient i segura a l'aigua.
  • Immersions: Durant aquesta fase, s'exploren aspectes com la capacitat pulmonar i l'apnea (retenció de la respiració sota l'aigua), així com les reaccions del cos sota l'aigua. Això contribueix a augmentar la comoditat i la confiança en situacions d'immersió.
  • Percepció: S'intenta augmentar la consciència del cos a l'aigua i millorar l'abast de moviment. Això ajuda els participants a sentir-se més còmodes i segurs en l'entorn aquàtic.
  • Control tònic: Aprendre a controlar la tensió i la relaxació del cos de manera voluntària és crucial per a una experiència de natació més eficient i agradable.
  • Flotació: La flotació és una habilitat fonamental per iniciar-se a la natació. Ajuda els participants a mantenir-se a la superfície de l'aigua i és la base per aprendre diferents estils de natació.
  • Girs: Els girs s'utilitzen com a eina per a activitats quotidianes. Aprendre a girar a l'aigua pot millorar la seguretat i la comoditat en dur a terme tasques diàries en un entorn aquàtic.
  • Desplaçaments: Aquesta fase se centra a millorar les habilitats motores i la capacitat cardiorespiratòria dels participants. Contribueix a augmentar la capacitat de moure's a l'aigua de manera més efectiva.
  • Propulsió: Treballar en la propulsió implica augmentar l'autonomia a l'aigua i desenvolupar la coordinació i les tècniques de natació.
  • Destreses motrius: S'enfoca en el desenvolupament d'habilitats amb el tren superior i inferior, entre altres aspectes, per millorar la destresa i el rendiment a l'aigua.
  • Aspectes emocionals: Reconeixent la importància de les emocions en el procés, s'aborden les qüestions emocionals com una part integral del progrés. Això pot incloure la gestió de l'estrès, l'ansietat i la promoció de la confiança a l'aigua.

Les metodologies usades són diverses i flexibles, incloent-hi exercicis individuals i col·lectius, jocs, ús de materials auxiliars, resolució de problemes, descobriment guiat i imitació de models de moviment repetits. 

Tot i que l’activitat aquàtica no és la solució a tots els problemes, està demostrat que produeix beneficis importants vers la nostra salut. Recordeu que la OMS recomana un mínim de 30 minuts d’activitat física moderada diàriament, informa’t de quina és l’activitat que més et convé en funció de les teves necessitats.

 

Tags:
parálisis cerebral, Deporte, Sesión Acuática, Neurodesarrollo, Pluridiscapacidad

Categoria:
Esport
,
parálisis cerebral
,
Deporte
,
Sesión Acuática
,
Neurodesarrollo
,
Pluridiscapacidad