Un aspecte clau en l'aprenentatge
La prensió del llapis és més que un simple gest. És una habilitat fonamental que pot tenir un impacte significatiu en el desenvolupament del nen/a. El/la Terapeuta Ocupacional assumeix un rol crucial en avaluació i correcció de com s’agafa el llapis, ja que aquesta ha de ser funcional i eficient per permetre un aprenentatge òptim.
Els primers passos comencen entre els 2- 3 anys i evolucionen fins que l’infant assoleix al voltant dels 6-7 anys una precisió més marcada en el seu traç. Una pinça efectiva és aquella que permet escriure de manera llegible, amb una velocitat adequada i sense provocar malestar.
Però quan la presa del llapis genera dolor o afecta a la rapidesa i a la comprensió de l'escriptura, és hora d'intervenir. Aquesta dificultat pot tenir repercussions en el seu aprenentatge, i fins i tot influir en la seva autoestima.
No hi ha una solució universal per a aquesta dificultat, ja que cada nen/a és únic i requereix un enfocament personalitzat. En alguns casos, l'entrenament específic pot millorar la funció manual, treballant la precisió o la força muscular de la mà. En altres ocasions, és necessària una ajuda externa, com adaptadors de llapis o estris de suports.
Els adaptadors de llapis són eines específiques dissenyades per ajudar als infants a millorar la subjecció del llapis. Hi ha una àmplia gamma de suports disponibles, cada un útil per a diferents tipus de preses, adaptant-se a les necessitats individuals del nen/a.
En resum, la presa del llapis pot ser un factor clau en el progrés acadèmic i emocional del nen/a. L'avaluació i l'ajuda adaptativa adequada són essencials per garantir que aquesta destresa es desenvolupi amb èxit i sense obstacles que puguin afectar el seu aprenentatge.
Des de la Fundació Aspace Catalunya treballem cada dia per dedicar una atenció especial a la importància de la prensió del llapis en el desenvolupament infantil. Gràcies a l’experiència i professionalitat dels nostres Terapeutes Ocupacionals, duem a terme avaluacions detallades per determinar la funcionalitat sobre la subjecció del llapis en els nens i les nenes. L’entitat proporciona eines i suports necessaris per assegurar un òptim desenvolupament de les habilitats d'escriptura dels infants, adaptant-se a les seves necessitats individuals i fomentant un aprenentatge sense barreres.