L’hort escolar és un dels projectes del programa ESCOLES+SOSTENIBLES que té com a objectiu contribuir a la sostenibilitat des de l’àmbit educatiu i reconèixer els centres educatius com agents de canvi a la ciutat.
L’hort, juntament amb la gestió de residus (paper i cartó, envasos de plàstic i restes orgàniques) té la voluntat de fer canvis -més enllà d’accions puntuals o setmanes temàtiques- amb l’horitzó d’adoptar un enfocament integral de centre per transformar la institució educativa i fer front als reptes de la sostenibilitat i l’emergència climàtica.
El projecte de l’hort a l’escola va sorgir de l’evidència que l’activitat de l’hort té un contingut pedagògic molt important per apropar l’alumnat al contacte i observació de la natura. En el nostre cas, aquesta importància es fa més evident, ja que sovint, els nostres alumnes no adquireixen aquestes experiències de forma espontània a edats primerenques. El projecte actual compta en diferents vessants:
- Per un costat està tot el que fa referència a plantar i fer més verda l’escola.
- Per un altre tot el que fem al voltant de la reducció de residus i compostatge.
- I finalment el treball en xarxa.
Dins de l’apartat PLANTEM I FEM MÉS VERDA L’ESCOLA treballem l’hort. Actualment, ho fem en cinc taules de cultiu i en diversos recipients tots ells ubicats al pati petit de l’escola. Participen d’aquesta activitat nou grups/aula: dos grups d’infantil, tres grups de primària i quatre de secundària. Aquesta activitat la realitza la mestra juntament amb altres professionals del grup. Es fan dues plantades al llarg del curs: una a la tardor amb verdures i hortalisses d’hivern (bledes, cols, coliflors, bròquils i enciams) i una altra a la primavera, amb verdures i hortalisses pròpies d’aquesta època (pebrots, tomàquets, enciams).
El gran avantatge que tenen les taules de cultiu i l’hort en recipients respecte a l’hort a terra és que els alumnes poden participar més activament perquè hi poden accedir asseguts a la seva cadira de rodes sense haver de baixar a terra. A més amb els recipients es pot treballar tant dins l’aula com a l’exterior. Tant les taules com els recipients planten de la mateixa manera, amb planter i llavors.
Aconseguir els recipients és molt fàcil, en el nostre cas, hem fet servir caixes de plàstic de fruita. Tant els recipients com les taules s’han de folrar amb tela antiarrels i omplir-les amb una barreja de fibra de coco, terra i compost.
Com treballem aquesta activitat
- El primer que fem és preparar la terra treure les males herbes, abocar compost i airejar la terra.
- Entre tot el grup-classe després de veure diferents plantes, escollim el que plantarem.
- Per fi arriba el moment més motivador que és el de fer la plantada. En aquest moment hi participa tot el grup tant d’alumnes com de professionals.
- I després queda el treball de mantenir, regar l’hort i observar el creixement del què hem plantat.
- Paral·lelament, fem els cartells identificatius de les diferents verdures i hortalisses, busquem informació sobre com tenir-ne cura i fem espantaocells perquè les gavines no es mengin la collita.
- I per acabar fem la collita on participa alhora tot el grup-classe.
Amb el treball de l’hort a l’escola pretenem potenciar el contacte amb la terra i les plantes, i possibilitar activitats que es poden desenvolupar dins i fora de l’aula. Possibilitar un marc d’aprenentatge directe i vivencial, i despertar en l’alumne l’interès per l’espai natural. Aquesta activitat ens ajuda a reforçar aprenentatges instrumentals aplicant-los a la realitat. Per altra banda, l’activitat de l’hort potencia el treball en equip tot incidint en l’autonomia de cada alumne. Fomenta la socialització i la cohesió del grup.
L’hort és una activitat cooperativa, ja que tots els alumnes hi participen en la mesura de les seves possibilitats, i és gràcies a la participació de tots que és possible: els que poden planten i en tenen cura, d’altres regant, i d’altres fan una activitat més sensorial com pot ser tocar i olorar les diferents plantes.
A més, els horts escolars com a forma d’aprenentatge fomenten l’interès per descobrir aspectes de l’entorn impactant en l’Objectius de Desenvolupament Sostenible 4 sobre Educació de Qualitat. A la vegada, treballem l’Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) 13 sobre Acció pel clima, utilitzant els espais de creació d’horts escolars com a eina d’educació ambiental basada en el respecte per la natura. D’aquesta manera es consciencia també sobre els objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030.
Des de la Fundació Aspace Catalunya tenim com a objectiu central impulsar una transformació integral de la institució educativa a través de la implementació de projectes sostenibles i ecològics. La institució està compromesa en la creació d’un futur més sostenible i en l’educació integral dels nostres alumnes, utilitzant l’hort com una de les eines principals per aconseguir-ho. El nostre enfocament integral i la nostra vocació de col·laboració reflecteixen la nostra determinació de fer front als reptes de la sostenibilitat i l’emergència climàtica amb èxit.