La visita institucional permet compartir de primera mà la realitat de les persones i les famílies, donar a conèixer el model d’atenció integral i d’alta especialització d’Aspace Catalunya i presentar el Projecte Alba, un projecte de país i d’interès públic per donar resposta als reptes presents i futurs de l’alta complexitat.
Avui, Aspace Catalunya ha rebut a les seves instal·lacions de Montjuïc Raúl Moreno, conseller de Drets Socials i Inclusió de la Generalitat de Catalunya, acompanyat de Carolina Homar, secretària d’Afers Socials i Inclusió, i Carme Esquirol, directora dels Serveis Territorials de Drets Socials i Inclusió a Barcelona.
Per part d’Aspace Catalunya, han participat en la visita Enric Mangas, president del Patronat; Elena Puigdevall, directora general; Carlos Varela, director d’Operacions Transversals i de l’Àmbit Social; Tamara Biedermann, directora de l’Àmbit Salut; Dani Torrejón, director de l’Àmbit Educatiu; Albert Cantón, director de Persones i Valors i d’Economia i Finances, i Olga González, directora de Relacions Institucionals, Comunicació i Màrqueting.
La visita ha permès compartir de prop la realitat de les persones amb trastorns del neurodesenvolupament, paràlisi cerebral i pluridiscapacitat, les necessitats de les seves famílies i els reptes que planteja l’atenció en situacions d’alta complexitat.
Des del primer moment, el conseller s’ha mostrat especialment interessat a conèixer a fons el perfil de les persones que atén Aspace Catalunya, les seves necessitats de suport i com aquestes evolucionen al llarg de les diferents etapes de la vida.
Raúl Moreno també ha volgut aprofundir en la realitat d’Aspace Catalunya, la complexitat de l’atenció que ofereix la Fundació i la necessitat de continuar donant suport a l’entitat perquè pugui donar resposta a les necessitats presents i futures de les persones i les seves famílies.
Per a Elena Puigdevall, directora general d’Aspace Catalunya, «aquesta visita ens ha permès compartir una realitat que coneixem molt bé: quan parlem d’alta complexitat, parlem de persones i famílies que necessiten respostes molt especialitzades, però també continuïtat, coordinació i la tranquil·litat de saber que estarem al seu costat al llarg de la vida. Aquest és el model que avui hem volgut compartir amb el conseller i és també el model que volem consolidar i fer créixer amb el Projecte Alba».
Un model que acompanya cada persona al llarg de la vida
Durant el recorregut, la delegació ha conegut diferents espais i àmbits d’atenció de la Fundació: l’espai aquàtic i neurorehabilitador, l’Escola d’Educació Especial i Hospital de Dia de 3 a 21 anys, Petit Aspace-Hospital de Dia 0-3 anys, l’Àrea d’Atenció Ambulatòria Especialitzada, el Centre de Dia Ocupacional i l’entorn residencial.
El recorregut ha permès mostrar sobre el terreny què significa el model d’atenció integral d’Aspace Catalunya: acompanyar cada persona i la seva família en les diferents etapes de la vida, integrant les dimensions sanitària, social i educativa i adaptant els suports a les necessitats de cada moment.
Perquè les necessitats canvien. Canvien quan un infant creix, quan arriba a l’edat adulta, quan la situació de salut es fa més complexa o quan també canvia la realitat de la família. És precisament aquí on pren tot el sentit el model Aspace: ser-hi, donar continuïtat i adaptar l’acompanyament a cada persona i a cada moment de la seva vida.
Una atenció integral, especialitzada i personalitzada, amb capacitat per donar resposta a situacions d’alta complexitat i mantenir la continuïtat dels suports al llarg de tot el cicle vital.
Escoltar les famílies per entendre la realitat
Un dels moments més especials de la visita ha estat la trobada amb tres famílies i professionals d’Aspace Catalunya, un espai pensat per apropar al conseller la realitat quotidiana de les persones amb necessitats complexes de suport.
Les famílies han compartit directament les seves experiències, les dificultats i els reptes que han anat afrontant al llarg dels anys i què representa per a elles disposar d’un acompanyament especialitzat i continuat.
Durant la conversa han posat especialment en valor la tranquil·litat de sentir-se acompanyades i escoltades, i de saber que poden comptar amb Aspace Catalunya quan les necessitats evolucionen o apareixen noves dificultats.
El conseller ha escoltat les seves experiències i s’ha interessat per qüestions molt concretes del dia a dia, pels suports que necessiten i per l’impacte que les situacions d’alta complexitat tenen tant en les persones com en el seu entorn familiar.
La trobada ha permès anar més enllà de les dades, els serveis i els indicadors i posar al centre què significa conviure amb necessitats complexes de suport i la importància de comptar amb un acompanyament especialitzat, coordinat i continuat al llarg del temps.
Projecte Alba: un projecte de país i d’interès públic
La visita ha culminat amb la presentació del Projecte Alba, el projecte de les noves instal·lacions d’Aspace Catalunya a Montjuïc.
La delegació ha pogut conèixer el projecte arquitectònic, els plànols i l’emplaçament previst del futur edifici, així com la visió que hi ha al darrere.
El Projecte Alba neix, precisament, de moltes de les necessitats compartides al llarg de la visita: persones que requereixen respostes cada vegada més especialitzades, famílies que necessiten continuïtat i un model que ha de poder evolucionar i créixer per continuar donant resposta.
El nou centre permetrà consolidar i ampliar el model d’atenció integral i d’alta especialització d’Aspace Catalunya, amb espais preparats per afrontar els reptes dels pròxims anys i continuar avançant en atenció, innovació i coordinació entre els àmbits sanitari, social i educatiu.
Però Alba va més enllà de les necessitats de la Fundació. És un projecte de país i d’interès públic, concebut per donar resposta a un repte compartit: garantir una atenció de qualitat, especialitzada, integral i continuada a les persones amb necessitats complexes de suport i a les seves famílies.
Alba és molt més que un nou edifici. És l’oportunitat de preparar Aspace Catalunya per al futur, fer créixer un model d’atenció que posa la persona al centre i reforçar la capacitat de resposta davant unes necessitats cada vegada més complexes.
La visita d’avui ha permès, sobretot, compartir una realitat, escoltar les persones i les famílies i mirar conjuntament cap al futur.
Un futur que requereix especialització, continuïtat, innovació i treball conjunt entre famílies, professionals, entitats i administracions per continuar construint les respostes que les persones necessiten en cada etapa de la seva vida.
Perquè donar resposta a l’alta complexitat és, sobretot, garantir que cada persona pugui comptar amb els suports que necessita, avui i al llarg de la seva vida.






