Retard Global del Desenvolupament: avaluació, seguiment i canvis des de la detecció primerenca fins als 8 anys de vida
El retard global del desenvolupament (RGD) es defineix com la dificultat per assolir les fites del desenvolupament dins de l’interval d’edat esperat. Objectivament, es refereix a un retard significatiu en dues o més àrees del desenvolupament en infants de 5 anys o menys.
La Discapacitat Intel·lectual (DI) és un trastorn del neurodesenvolupament (TND) caracteritzat per 3 trets:
1) Dèficits en la cognició (raonament, resolució de problemes, planificació, pensament abstracte, judici, aprenentatge acadèmic) confirmat per avaluació clínica i individualitzada amb proves psicomètriques
2) Dèficits en la funció adaptativa
3) Aparició durant el període de desenvolupament.
La definició de TND és un concepte ampli que es refereix a “un grup de condicions heterogènies que es caracteritzen per un retard o alteració en l’adquisició d’habilitats en una varietat de dominis del desenvolupament inclosos el motor, el social, el llenguatge i la cognició”.
Activitats Previstes
Al CDIAT també es van administrar proves psicomètriques estandarditzades i adequades a l’edat de l’infant, quan va ser possible.
En Atenció Ambulatòria (AA) es va realitzar en tots els casos una valoració neuropsicològica amb l’administració de proves estandarditzades psicomètriques, i amb un equip multidisciplinari format per neuropediatres, Psicòlegs clínics, Logopedes, Terapeutes Ocupacionals. Es van orientar les teràpies utilitzant un enfocament global i interdisciplinari centrat en la família i l’ entorn natural.
El diagnòstic al CDIAT va seguir la classificació ODAT, adaptació a Catalunya de la CI 0-3. A l’AA utilitzem la classificació internacional CIE 10.
Per poder analitzar els canvis a l’hora de comparar el diagnòstic de sortida de CDIAT amb el de CCEE, determinem correspondències entre aquests dos sistemes de classificació, i agrupem els diagnòstics ODAT i CIE 10 en categories comunes.