Avaluació de la utilitat diagnòstica de la versió en espanyol del qüestionari pediatric eating assessment tool (Pedi-EAT)
La investigació en les dificultats alimentàries en nens és limitada a causa de la falta de consens en el diagnòstic i escassetat de mesures vàlides i confiables. PediEAT és un qüestionari per a pares destinat a avaluar problemes d’alimentació en nens de sis mesos a set anys. Està compost per quatre subescales.
Activitats Previstes
L’estudi es va dur a terme a Fundació Aspace Catalunya durant un període de 5 mesos des de maig a setembre del 2023, sent el període de reclutament i recollida de dades entre juny i juliol del 2023.
Per a la selecció dels participants del grup amb dificultats d’alimentació, es va obtenir un llistat dels participants candidats visitats a Fundació Aspace Catalunya. L’investigador principal va revisar els criteris d’inclusió i exclusió a través de la història clínica i va contactar telefònicament amb les famílies seleccionades informant sobre l’estudi. Es van incloure només les famílies interessades a participar-hi.
El reclutament de participants per al grup sense dificultats d’alimentació, es va realitzar amb la col·laboració de professionals de Fundació Aspace Catalunya i professionals integrants de grups de treball de l’àmbit de la logopèdia. Es va contactar amb coneguts, familiars, professionals de l’educació i amb familiars de pacients, informant sobre l’estudi i convidant a participar-hi.
Per a la recollida de dades, es va adaptar l’eina PediEAT en format de qüestionari electrònic amb Clinpasis© i es va enviar un enllaç del qüestionari online. Per tal d’evitar dades perdudes, es van configurar les preguntes perquè totes fossin de resposta obligatòria. L’investigador va trucar als pares com a recordatori i va oferir suport quan presentaven dubtes.
Es va sol·licitar als participants que proporcionessin informació sobre el gènere i edat del menor, pes en néixer, relació amb el menor, nivell d’ingressos anuals familiars, nivell d’estudis, estil d’unitat familiar i si es mostraven preocupats per l’alimentació dels seus fills. Als participants del grup objectiu, també se’ls va demanar el diagnòstic o condició de l’infant segons la CIE-10 en el cas de presentar una discapacitat o trastorn del neurodesenvolupament i si actualment s’alimentaven per sonda (nutrició enteral). Posteriorment, tots els participants podien accedir a completar l’eina si havien respost a totes les preguntes. Al final del qüestionari se’ls va preguntar pel grau de dificultat percebuda en respondre l’eina i el temps aproximat de complimentació.