Model d’atenció centrada en la persona: empoderament i felicitat

Felicitat i empoderament com a conceptes claus, com a filosofia i model de treball centrat en la persona amb discapacitat

Diuen que els diners no donen la felicitat però que ajuden. Aquesta màxima també es pot aplicar al fet de poder escollir, el poder escollir allò que fem no dona la felicitat però ajuda. Equivocar-nos en les nostres eleccions no dona la felicitat, però sí és un procés d’aprenentatge que condicionarà la nostra presa de decisions futures i, per tant, ens construirà com a persones. Ser els protagonistes de les nostres vides, l’autogestió, tenir la possibilitat de triar aquells camins que volem transitar ens empodera. Empoderament es escollir i escollir és, també, escollir felicitat.

És aquesta primera reflexió la que permet desenvolupar la resta de l’article. Felicitat i empoderament com a conceptes claus, com a filosofia i model de treball centrat en la persona.

La Fundació Aspace Catalunya té una llarga experiència -més de 60 anys- en l’atenció integral altament especialitzada a persones adultes amb trastorns del desenvolupament, paràlisi cerebral i importants necessitats de suport. Els Centres de Teràpia Ocupacional, on s’implementa el model de Qualitat de vida de Schalock, R y Verdugo, M.A. (2003), són una alternativa necessària en l’àmbit dels serveis socials. Les persones que han acabat la seva etapa escolar, i que no poden incorporar-se a altre tipus d’estudis formatius ni al sistema de treball ordinari o protegit, són els seus usuaris potencials.

Segons aquest model, els centres d’atenció diürna d’Aspace, basen el seu treball en diferents eixos, incidint en aspectes maduratius de la persona, en el seu benestar físic i emocional, en la participació ocupacional i social, en activitats rehabilitadores, activitats d’ocupació terapèutica i activitats d’ajustament social i personal. Ara bé, i aquest és un aspecte innegociable del nostre model, sempre partint de les demandes i inquietuds de les persones usuàries. Tot l’equip de professionals d’Aspace treballarà afavorint aquesta autonomia, en un procés dinàmic i flexible, adaptat als diferents nivells cognitius i graus d’afectació de cadascú.

El nostre objectiu com a professionals és empoderar a la persona usuària i garantir el benestar bio-psico-social i cultural de la mateixa (com a dimensions de desenvolupament claus). Com a equip multidisciplinari abordem la intervenció posant a la persona usuària, el seu “jo”, al centre de tot. 

Els professionals hem de saber conjugar diferents conceptes en base al compromís de realitzar les millors accions en vers la Planificació Centrada en la Persona -PCP-, afavorint així, que els resultats siguin els esperats. En aquest sentit, la Tècnica, la Ètica i l’Empatia, són conceptes indivisibles. D’una banda, accions eficaces i eficients, de l’altra, accions valuoses, valors i la capacitat de posar-nos en el lloc de l’altre.

A la pràctica, intentem conjugar els cinc principis essencials segons O’Brien:

  • Presència i Participació Comunitària,
  • Millora de les Competències de les persones
  • Oferir un ventall d’Eleccions 
  • Respectar les decisions de les persones

I com ho fem? A través d’accions concretes, com ara assemblees, tutories, atenció individualitzada i activitats d’autogestió. Incorporant iniciatives dirigides a la inclusió i a l’accés d’oportunitats amb els suports necessaris. Fugint, com a professionals, del rol d’expert que imposa un criteri. 

Tenim l’encàrrec de vetllar pel compliment del principi d’autonomia, que diu el següent: “Les persones tenim el dret de decidir i realitzar lliurement la nostra concepció del bé, i els nostres projectes de vida. Qui es relaciona amb nosaltres té el deure de respectar-ho, tenir-ho en conte i potenciar la capacitat d’autonomia”.

Si garantim aquest dret a les persones adultes usuàries de la Fundació Aspace Catalunya, estem contribuint al seu empoderament. Aquest apoderament és, entre altres coses, escollir. I tal i com hem dit al principi d’aquest article, triar és, també, triar felicitat.

 

Bibliografia:

Go to Top