L’equip de Psicologia Escolar de l’Escola d’Educació Especial Aapace (Fundació Aspace), vàrem realitzar la xerrada ‘Més enllà de l’aula, el suport psicològic a l’escola’, amb la intenció de donar a conèixer com treballem les psicòlogues dins l’Escola d’Educació Especial. i, més concretament, com acompanyem els infants i les seves famílies al llarg de tota l’escolaritat.
La nostra escola, inaugurada el 1966 i primera dedicada, específicament, a l’alumnat amb paràlisis cerebral i d’altres trastorns del neurodesenvolupament a tot l’estat, neix amb l’objectiu d’atendre i acompanyar a aquest alumnat i les seves famílies vers una integració a la societat respectuosa i plena. Actualment, som una escola que ofereix 96 places concertades (Generalitat de Catalunya), que cobreixen l’escolaritat obligatòria que, en l’àmbit de l’Educació Especial, inclou als infants i joves de 3 a 21 anys.
L’acompanyament i el suport psicològic en l’àmbit escolar són fonamentals per garantir el benestar i el desenvolupament dels infants i joves amb necessitats educatives especials. Des de l’equip de Psicologia Escolar de l’Escola d’Educació Especial Aspace, treballem amb una mirada global i integral, tenint en compte totes les dimensions que incideixen en el desenvolupament, l’aprenentatge i la creació d’un entorn segur i enriquidor per als nostres alumnes.
El nostre model d’intervenció combina diferents estratègies, passant per l’atenció directa, l’avaluació psicoeducativa i la prevenció. En relació a l’atenció directa a les aules, establim un treball específic en situació individual i/o en petit grup on l’observació esdevé un element clau. Participem en l’avaluació del nivell mental i l’estat emocional dels alumnes, dins el context educatiu. L’avaluació inclou la descripció i identificació de necessitats psicoemocionals, la formulació d’hipòtesis explicatives i l’emissió de propostes de millora en l’àmbit pedagògic i de la salut mental.
La prevenció en salut mental també és un dels pilars del nostre treball, donat que és essencial una visió proactiva que eviti possibles dificultats futures a nivell psicoemocional, així com afavorir que les criatures ateses puguin assolir al màxim les seves potencialitats.
Aquesta atenció, es dona a partir de la col·laboració estreta i constant amb els equips multidisciplinaris, tan característics de la nostra entitat. L’Escola d’Educació Especial Aspace, treballa a partir de la tasca conjunta dels professionals de l’educació i els de l’Hospital de Dia, pertanyents a l’àmbit sanitari. Aquest treball coordinat inclou les sessions de treball setmanal a l’aula, les trobades de realització dels plans de treball individualitzats, la participació en les reunions d’equip amb els metges rehabilitadors i amb les famílies i qualsevol altre espai o àmbit que sigui necessari per a atendre de la manera més global possible al nostre alumnat.
Col·laborem amb l’equip CEEPSIR Aspace, donant el suport i assessorament necessaris per a facilitar la seva tasca diària amb els i les alumnes atesos.
D’altra banda mantenim coordinacions amb d’altres professionals de la Fundació Aspace i Serveis Externs:
- Equip de psiquiatria: Trobades quinzenals per a valorar, revisar
i derivar, en cas que es consideri oportú. - Equip de neuropediatria i metges rehabilitadors: Assistència a les sessions clíniques mensuals amb els equips mèdics de l’Hospital de Dia i referents de les diverses àrees.
- EAP ‘s.
- Equips d’atenció Pal·liativa (Crònics).
- Escoles Ordinàries (Escolaritat compartida i derivacions).
- Coordinacions Equip DINCAT de psicòlegs d’Educació Especial.
Un dels aspectes més importants del nostre treball és l’acompanyament a les famílies a través de totes les etapes escolars. Des de l’adaptació a l’escola fins a la preparació per a la vida adulta, oferim un suport que prioritza la creació d’un entorn segur i de confiança.
La fase d’acollida, que s’inicia amb les primeres trobades amb les famílies com a pas previ a l’inici de l’escolaritat, és primordial. Per a acompanyar a l’adaptació al nostre centre, és clau facilitar que infants i família es sentin segurs, acceptats i confiats en el seu nou entorn, cosa que els proporcionarà confiança i tranquil·litat per explorar i aprendre. La creació de rutines que facilitin la comprensió de les activitats i disminueixin l’ansietat i l’atenció a les pors i dubtes que puguin sorgir, són elements que facilitaran una transició suau i enriquidora per a l’infant i la seva família. Per tot plegat, caldrà temps i paciència: L’adaptació requereix temps, i és important respectar el ritme de cada infant i de cada família, oferint suport i estímuls adequats, amb la flexibilitat i rigorositat necessàries.
El treball d’acompanyament en el desenvolupament psicoemocional dels alumnes, els canvis de conducta i la regulació emocional en el diferents entorns, s’ajusta al moment concret del desenvolupament en què treballem. En les Primeres etapes, s’estableix el treball centrat en el vincle. El joc esdevé la principal eina terapèutica i de descoberta d’un mateix i l’entorn. Cerquem el desenvolupament d’habilitats bàsiques i de comunicació el més harmòniques possible.
Durant l’adolescència focalitzem la nostra intervenció en el reconeixement de la màxima possibilitat d’autonomia i responsabilitat, amb un treball específic de la regulació emocional.
En relació amb la preparació a la vida adulta, seguim treballant el procés de diferenciació, d’autonomia, d’identitat i d’afrontament de les expectatives de futur amb l’equip i la família. L’equip de Psicologia Escolar dona suport i acompanyament en la finalització de l’etapa escolar orientant les famílies, conjuntament amb la treballadora social, en la revisió i previsió de mesures de suport, així com de possibles centres de derivació.
Cal destacar que la nostra tasca és especialment intensa durant les principals transicions vitals per les que passen els nostres alumnes i les seves famílies:
- Pas de casa a l’escola: Inici de l’escolaritat o canvi d’escola
- Canvi d’aula o d’equip: Importància del treball transversal.
- Inici de l’etapa adulta: Finalització de l’etapa escolar.
Com ho fem? Realitzem entrevistes de seguiment regulars, formals i informals. Mantenim una escolta activa i empàtica, respectant la diversitat d’emocions i ritmes. Facilitem espais d’orientació i suport emocional. Establim objectius educatius i personals compartits, amb les famílies i la resta de professionals. Acompanyem en el Dol, entenent aquest concepte des de la seva visió més àmplia, que inclou el dol físic, l’emocional i el psicosocial. (diagnòstic, regressions, incerteses…).
En resum: Estem aquí per acompanyar, no per jutjar. El vostre fill o filla és únic/única i treballem per entendre’l/entendre-la de manera profunda. El vostre paper com a família és clau: sou els qui millor el/la coneixeu. Parlar de família és parlar, també, de germans, però aquest àmbit mereix una xerrada a part, no us sembla?
Cada infant és únic i cada família és part essencial del camí. Gràcies per confiar i anar plegats!