PEC (Projecte Educatiu de Centre)
El projecte educatiu de centre -PEC- és l’element vertebrador de l’escola i, per tant, en determina l’organització, la gestió i el funcionament definint els trets d’identitat, formulant els objectius, valors prioritaris i expressant els criteris metodològics.
En el procés de concreció del nostre projecte educatiu, el personal docent i personal tècnic que estan implicats en el dia a dia de l’escola: mestres, fisioterapeutes, terapeutes ocupacionals/educadors, logopedes, psicòlegs i monitors de pati-menjador hem treballat per construir el que avui presentem com el projecte educatiu de l’Escola d’Educació Especial ASPACE.
Memòria Anual
La memòria anual de centre recull l’assoliment dels objectius que s’han previst en la programació general anual de centre, d’acord amb els criteris, els indicadors i els procediments d’avaluació concretats en el projecte de direcció. S’elabora amb la participació de tot el professorat i amb les aportacions d’alguns membres representants dels pares, que recullen la feina feta durant el curs amb els serveis que tenen lloc en el centre.
Les valoracions de les activitats, projectes i tasques desenvolupades al llarg del curs escolar i les propostes que es fan es tindran en compte en el moment de l’elaboració de la PGA del curs vinent.
PGA (Programació General Anual)
La Programació General Anual és el document normatiu que concreta les actuacions per a cada curs a partir del Projecte Educatiu de Centre. Ha d’explicitar les prioritats i els aspectes relatius al funcionament dels centres per al curs escolar, fent èmfasi en els següents aspectes:
Prioritats del curs: concrecions d’objectius, actuacions (temporització i responsabilitats) i indicadors d’avaluació.
Funcionament i organització del curs: informacions més rellevants que conformen la planificació de l’any escolar.*
La PGA és valorada al final del curs a partir dels indicadors d’avaluació previstos a l’inici.
Projecte lingüístic
El Projecte Lingüístic de Centre és el document on es presenta el marc que defineix el centre envers les llengües i s’identifica amb la política lingüística educativa de Catalunya. Es presenta amb l’objectiu de contribuir a consolidar un model d’educació plurilingüe i intercultural per al sistema educatiu català. El document ofereix doncs orientacions metodològiques i organitzatives que faciliten l’assoliment de la competència comunicativa i lingüística de l’alumnat en l’etapa d’infantil i primària.
Pla de convivència
El Pla de convivència descriu les accions que el centre educatiu desenvolupa per capacitar tot l’alumnat i la resta de la comunitat escolar per a la convivència i la gestió positiva dels conflictes. Aquestes accions han d’anar adreçades a la millora de la convivència en diversos àmbits i nivells d’actuació. També recull els mecanismes que el centre estableix a l’hora de resoldre els conflictes i de crear una atmosfera de treball i convivència segura i saludable. Totes les mesures han d’estar harmonitzades i han d’avançar cap a un plantejament integral i global de la convivència, partint de les necessitats concretes de cada centre i des d’un plantejament d’aprenentatge col·lectiu.
EDC (Estratègia Digital de Centre)
L’estratègia digital de centre (EDC) defineix i concreta les línies d’actuació d’un centre que fan possible que docents, alumnat i centre assoleixin la competència digital. Per aconseguir aquesta competència digital, l’EDC comprèn tots els àmbits del centre: organitzatius, metodològics, curriculars i comunicatius, els quals s’han de veure necessàriament implicats i, si escau, transformats, des d’una perspectiva d’innovació i de millora contínua.
Els objectius de l’EDC es poden agrupar en cinc àmbits, que tenen com a fita el màxim assoliment de la competència digital de l’alumnat, del professorat i del centre:
- Assoliment de la competència digital
- Planificació estratègica i organització
- Metodologies didàctiques i innovació
- Inclusió digital i de gènere
- Seguretat i protecció de dades
NOFC (Normes d’Organització i Funcionament de Centre)
Les NOFC es un document per regular la vida interna del centre, així com, per establir i concretar les relacions entre els diferents sectors que formen part de la comunitat educativa.