logo-aspace-catalunya

Escoles Professionals: el taller que impulsa la inclusió i la formació a Aspace Montjuïc

Una experiència vivencial que trenca estereotips i forma futurs professionals en la diversitat funcional

Durant el curs 2024-2025, els usuaris i usuàries de la Fundació Aspace Catalunya Montjuïc han liderat el taller “Escoles Professionals”, una iniciativa transformadora que converteix el centre en espai d’aprenentatge i sensibilització per a estudiants i professionals en formació dels àmbits social, educatiu i sanitari.

Amb un total de 28 visites guiades, aquest projecte ha apropat la realitat de les persones amb discapacitat física a vuit centres formatius d’arreu de Barcelona. El taller no només ha estat una finestra oberta al dia a dia de la Fundació, sinó també una oportunitat perquè els usuaris puguin exercir un rol actiu, compartint les seves experiències i habilitats.

Una visita, dues mirades: conèixer, sentir i comprendre

Les sessions estaven estructurades en dues parts. Primer, una presentació audiovisual on els usuaris del Centre de Dia Ocupacional i la Residència explicaven, en primera persona, com està organitzat el centre i quines activitats formen part de la seva rutina. Aquesta introducció servia per contextualitzar i humanitzar les realitats que sovint queden amagades darrere de les etiquetes.

La segona part, eminentment pràctica, proposava un recorregut guiat pels espais de la Fundació —habitacions, tallers, menjadors, sales terapèutiques, piscina, gimnàs, aules de logopèdia, entre d’altres. Però l’element més significatiu era l’experiència d’“empatitzar des del cos”: els visitants podien provar grues i suports utilitzats habitualment pels usuaris, posant-se així, literalment, a la seva pell. Aquesta vivència deixava una empremta emocional profunda i contribuïa a canviar mirades.

Una iniciativa que transforma

Centres com l’Hospital Sant Joan de Déu, l’Institut Sant Ignasi o l’Escola PROA han participat en aquestes visites, destacant-ne la riquesa pedagògica i humana. Per a molts participants, ha estat el primer contacte directe amb la diversitat funcional, un primer pas per construir una visió professional fonamentada en el respecte i la inclusió.

Per als usuaris de la Fundació, el taller ha estat també una font de creixement personal. Han desenvolupat competències comunicatives, socials i organitzatives, afavorint l’autonomia i l’autoestima. Aquesta bidireccionalitat converteix el projecte en un espai d’intercanvi real, on cada trobada és una suma d’experiències i sabers.

Construint una societat més inclusiva des de l’educació

“Escoles Professionals” és molt més que un taller. És una eina de transformació social, un pont entre la teoria i la pràctica, entre l’aula i la realitat. En un context on sovint es parla d’inclusió en abstracte, aquest projecte en demostra la possibilitat tangible, quotidiana, emocionant.

El seu èxit evidencia la necessitat de crear més espais compartits com aquest, on futurs professionals puguin formar-se amb criteri, sensibilitat i compromís envers la diversitat. Aspace Montjuïc ha demostrat que obrir les portes és, sovint, la millor manera de fer entrar la inclusió per quedar-se.

Go to Top