Per als adults

A continuació, us detallem un seguit de recomanacions i activitats que podeu fer durant els propers dies. Aquestes les poden portar a terme amb TOTES les persones amb paràlisi cerebral, sigui quin sigui el seu grau de participació, ja siguin sols o amb ajuda. I al final us proposem un repte! 

Novetats! 1 d'abril:

  • Fer una menjadora per a ocells amb material reciclat. Tots/es ens hem adonat aquests dies de com els animals, entre els quals els ocells, noten que no hi som i es fan amb els carrers, i volen en un cel més net. Si tenim sort, podem aconseguir que els ocells vinguin a la nostra finestra o balcó a menjar.

https://www.pequeocio.com/manualidades-ninos-6-comederos-pajaros/

  • Fer un collage. Agafem fotografies, diaris, revistes, teles i materials de diferents textures i amb cola, ho enganxem a una base de cartolina, o si en tenim, podem folrar una caixa de sabates que ens pot servir després per emmagatzemar el que vulguem. Deixem volar la nostra imaginació i creativitat.

https://www.youtube.com/watch?v=IIUUKhdc7jw

  • Jocs d’enginy

El poble dorm: Designem un NARRADOR que anirà explicant el joc. Fem un sorteig per a la resta: 1 LLOP i VILATANS (tants com participants). El narrador diu: “El poble se’n va a dormir” i mentre el poble dorm (tanquem ulls i baixem el cap), el llop assassina una persona (aixeca el cap sense que la resta el vegi i assenyala una altra persona). Es fa de dia i el narrador diu: “El poble es desperta”. El narrador, que ho ha vist tot, comunica qui ha mort. La resta ha d’arribar a un consens i decidir qui és el llop. Si ho endevinen, s’acaba la partida i perd el llop. Si no ho endevinen, es continua jugant.

Memoritza la foto: Proporcionem una fotografia a la persona i li deixem observar-la durant 1 minut. Si participen diverses persones, podem fer servir una pantalla que tots/es vegin. Passat un minut farem preguntes sobre la fotografia i guanyarà qui encerti més.

  • Us convidem a visitar diferents zoo dels EEUU a través de les seves càmeres en directe.

https://nationalzoo.si.edu/webcams

http://www.chattzoo.org/explore/video-stream

https://www.kansascityzoo.org/animal-cams/

  • Podeu passar una estona divertida escoltant les cançons del grup STAY HOMAS, format per tres musics confinats de Barcelona, que fan col·laboracions online amb altres musics reconeguts.

https://www.youtube.com/channel/UC0PtwzSikWRnftscW9uI_Ug

 

ÍNDEX Activitats

1. RELAXACIÓ

2. LECTOESCRIPTURA

3. AGILITAT MENTAL

4. EXPRESSIÓ ARTÍSTICA

5. MÚSICA

6. ESPORT, MOVIMENT I DANSA

7. OCI I SOCIALITZACIÓ

8. CULTURA

9. ALTRES RECURSOS

RECOMANACIONS: 

  • És important que els vostres fills/es i/o tutelats/des mantinguin, en la mesura del possible, els seus horaris. Sobretot si parlem de les activitats de la vida diària, com llevar-se, vestir-se, esmorzar, etc. Evitem saltar-nos rutines. No és convenient estar en pijama, menjar entre hores, començar i deixar activitats sense acabar, etc. Les persones amb paràlisi cerebral necessiten horaris i rutines estables per sentir-se segures.
  • Demaneu col·laboració en les tasques de la llar, com parar taula, recollir, etc. Doneu encàrrecs, com doblegar la roba, endreçar calaixos, pensar el menú, etc. Aquesta col·laboració pot ser simbòlica, per exemple acompanyant, però ajudarà els vostres fills/es i/o tutelats/des a sentir-se part de l’equip, madurs/es i responsables, i a tenir el control de la situació. I quan sentim control, disminuïm la por.
  • Informeu diàriament i demaneu després de fer-ho, si tenen algun dubte i si es troben tranquils/les. La desinformació ens fa més vulnerables i podem agreujar l’ansietat i la por que provoca aquesta situació fins ara desconeguda. Us recomanem visualitzar els vídeos del programa INFO-K de TV3, on s’explica que és el COVID-19 d’una manera senzilla i clara. Evitem informacions catastrofistes NO contrastades. https://www.ccma.cat/tv3/super3/infok/infok-26022020/video/6032280/
  • El confinament pot generar sensacions de ràbia, tristor, soledat, angoixa, ansietat o estrès. Intentem ocupar el dia però respectar les estones de soledat i la intimitat. És positiu expressar aquestes emocions, plorar i descarregar energia negativa. No és moment de canviar hàbits ni fer nous aprenentatges en aquest sentit.
  • Si disposeu de terrassa privada (no comunitària) és important fer activitats fora, i aprofitar les estones de sol.
  • Prepareu un horari, amb dibuixos si escau, i pengeu-lo a un lloc visible. En aquest horari cal incloure tant les activitats com les rutines d’higiene i altres activitats de la vida diària. 

ACTIVITATS: 

1) RELAXACIÓ: 

MASSATGES: Podem realitzar massatges amb oli de mans, peus i cos, o bé, massatges tipus shiatsu, fent punts de pressió i sense necessitat de treure la roba. Podeu formar una corda humana de manera que tots/es rebeu massatges, fomentant la unió.

RESPIRACIONS: Calmen l’ansietat de manera ràpida. 

Tècnica de l’abella: Agafem aire, el retenim 5 segons i deixem anar fent el brunzit de l’abella. Repetim 4 vegades.

Tècnica de la granota: Amb una bona postura corporal ens mantenim en silenci i atents, de manera que puguem arribar a escoltar un so que estigui el més lluny possible. Expliquem a la resta el què hem escoltat.

Si la persona no pot fer la tècnica, podeu fer-la els pares, mares o tutors/es, de manera que la persona senti el nostre benestar. A Youtube podeu trobar molts vídeos amb RELAXACIONS GUIADES, molt visuals i amb sons de la natura. 

2) LECTOESCRIPTURA:

Us deixem enllaços amb diferents recursos per facilitar la lectura. Aquestes webs permeten descarregar llibres, en alguns casos fent una inscripció prèvia. Si teniu dificultats per fer-ho, ens ho comuniqueu i us fem arribar les lectures que necessiteu.

Contes amb pictogrames: https://www.pictocuentos.com/

Llibres de lectura fácil: http://planetafacil.plenainclusion.org/libros/

Audio llibres: https://www.storytel.com/es/es/

Altres activitats interessants poden ser: 

  1. Escriure un diari amb reflexions sobre aquests dies. Guardeu-lo per poder treballar amb ell a la tornada.
  2. Fer exercicis d’escriptura: https://www.literautas.com/es/blog/ejercicios-de-escritura/
  3. Fer exercicis de comprensió lectora Castellà: https://aprenderespanol.org/lecturas/lecturas-ejercicios.html
  4. Català: http://mestreacasa.gva.es/c/document_library/get_file?folderId=500012547560&name=DLFE684645.pdf
  5. Auxilia ha convocat el seu concurs de poesia aquests dies. Animeu els vostres fills/es o tutelats/des a participar: https://www.facebook.com/auxiliaeadistancia

3) AGILITAT MENTAL:

Activitats i jocs per mantenir les funcions superiors actives (memòria, pensament, llenguatge, etc.) i aportar estimulació cognitiva. Us recomanem les següents:

  • Resseguir línies: Dibuixem una forma (per exemple un traç circular, dues línies rectes, una serp) en un full en blanc i demanem que les ressegueixin amb llegums o pasta de mida petita.
  • Caminar i/o desplaçar-se d’esquena: Fem recorreguts per casa i demanem que els facin d’esquena, de manera que la persona s’haurà de mantenir concentrada i atenta.
  •  Recordar seqüències de números o paraules: Anotem sèries de números (anem incrementant) i demanem que les aprenguin de memòria. Fem el mateix amb llistes de paraules.
  • Fer sumes i restes: Podem generar fitxes de càlcul a http://calculomates.com/ o bé, fer-les mentalment.
  • Ordenar nombres: Escrivim diferents nombres en un full i s’han de tornar a escriure ordenats de menor a major o a la inversa.
  • Ordenar frases: Amb diferents papers escrivim paraules que formin una frase. Les mostrem desordenades i la persona ha d’ordenar-les de nou fins formar la frase.
  • Enumerar sinònims i antònims de paraules: Per exemple bonic/maco, bonic/lleig.
  • Jugar al “Precio justo” amb catàlegs de compra en paper o online. La persona que dirigeix el joc tapa el preu i la resta escriu la seva resposta (el preu que creu que té el producte) a un full. Guanya qui més s’aproximi al preu real.
  • ¿Què ha canviat?: Observem durant 1 minut una prestatgeria, moble o habitació. Tanquem els ulls i la persona que dirigeix el joc ha de canviar o treure algun objecte. Hem d’esbrinar què ha canviat. 

4) EXPRESSIÓ ARTÍSTICA:

Si tenim pintures a casa, podem deixar estones per a l’expressió artística lliure. Si no en tenim, podem pintar amb les restes de les càpsules de cafè, pebre vermell, cúrcuma i altres ingredients naturals. Us deixem un tutorial: 

Als següents web podeu descarregar dibuixos per pintar:

https://drive.google.com/drive/folders/1mGY9KwS7X77JwbYPa0oxnCvq0ofx_kw6

https://mandalas.dibujos.net/

Al canal de Youtube d’Art Attack, un famós programa de televisió, trobareu molts tutorials per fer manualitats: 

https://www.youtube.com/channel/UCBuQJMvcHp9R46COfLpzYvA

5) MÚSICA

Alguns recursos i activitats que molts dels vostres fills/es o tutelats/des ja coneixen de les sessions musicoteràpia:

6) ESPORT, MOVIMENT I DANSA:

CISTELLA CASERA: Podeu fer servir qualsevol material. Es tracta de encistellar un objecte a dins d’una galleda i establir puntuacions en funció de la distància.

BITLLES CASERES: Amb una pilota petita i ampolles d’aigua o rotllos de paper de wc podem organitzar un campionat de bitlles.

ESTIRAMENTS I IMITACIÓ: Ens col·loquem de manera que una persona porti la iniciativa i la resta han d’imitar els moviments. Aprofitem per estirar extremitats superiors i alliberar contencions si escau. Si la persona no pot realitzar el moviment, li podem acompanyar amb molta cura perquè ho faci d’una manera passiva.

DANSA, MÚSICA I EMOCIONS: Ballem al ritme de les cançons i quan aquesta acabi demanem quina és l’emoció que ens provoca i reflexionem sobre com ens sentim.

Us deixem algunes idees:

Por:
https://www.youtube.com/watch?v=Ypkv0HeUvTc / Beautiful People de Marilin Manson

Tristor:
https://www.google.com/search?q=everybody+hurts&oq=everybody+hurts&aqs=chrome..69i57j46j0l5j46.4311j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8 / Everybody hurts de REM

Alegria:
https://www.youtube.com/watch?v=y6Sxv-sUYtM / Happy de Pharrell William

Ràbia:
https://www.youtube.com/watch?v=bWXazVhlyxQ / Killing in the name de Rage Against the machine

7) OCI I SOCIALITZACIÓ:

TRUCADES I VÍDEOTRUCADES: Reservem una estona al dia per trucar la família i amics. Si tenim el telèfon d’altres companys/es és important veure’ls en la mateixa situació que nosaltres, i saber que es troben bé.

HUMOR: El sentit de l’humor, riure, ens beneficia emocionalment i ens aporta calma. Circulen imatges i acudits sobre la situació que estem vivint que ens permeten alliberar tensions. Compte amb les persones que tenen dificultat per entendre els dobles sentits, o amb els acudits i imatges que poden ofendre i/o ferir sentiments. 

PEL·LÍCULES I CURTMETRATGES: Us recomanem evitar els gèneres dramàtics i catastrofistes. Plataformes com NETFLIX, MOVISTAR, HBO O AMAZON PRIME ofereixen 1 mes gratuït amb motiu del confinament. Ull si ens donem d’alta ja que, passat aquest mes, ens comencen a cobrar. 

Si teniu NETFLIX, us recomanem veure el documental CRIP CAMP, sobre la lluita pels drets de les persones amb discapacitat als EEUU dels anys 70. Una visió de la discapacitat molt trencadora. https://www.netflix.com/es/title/81001496

Us animem a visitar el canal de Youtube del TRICICLE, on properament penjaran el seu darrer espectacle SIT que de ben segur us farà riure una estona!

https://www.youtube.com/channel/UCXBNSJUVyiLBNxctBpJkakw

Al web https://cortosdemetraje.com/generos/ trobareu curtmetratges gratuïts de diferents temàtiques.

JOCS ONLINE: Us deixem diferents recursos. Us recomanem mesurar el temps que es dedica a aquesta activitat ja que l’estimulació que es rep és d’intensitat alta. S’aconsella deixar d’utilitzar pantalles 2 hores abans d’anar a dormir.

https://juegos.lavanguardia.com/

https://clic.xtec.cat/legacy/es/jclic/download.htm

http://www.edu365.cat/

JOCS DE TAULA: És el moment de treure el parxís, les dames, la oca i els escacs. Altres idees:

Endevinar qui sóc: Ens situem en rotllana i escrivim en un paper el nom d’un personatge, que la persona del nostre costat s’enganxarà al front. Cada persona ha d’endevinar quin personatge és, fent preguntes que es puguin contestar amb si o no. Per ex.: ¿sóc un home?, ¿són cantant?. Si la resposta és si, es pot continuar preguntant. Si és no, passa el torn. Guanya qui encerti abans quin personatge és. 

Continuar la frase: Una persona diu una paraula, per exemple “LA” i la següent ha d’afegir una nova “LA NOIA” i així successivament, de manera que la frase es va allargant i hem de fer un bon exercici de memòria per repetir-la cada vegada. Perd qui falla en repetir la frase.

JOCS I ESTIMULACIÓ SENSORIAL (sobretot per a persones amb baixa participació i sempre amb supervisió):

Tacte:

  • Presentem diferents textures que tinguem a casa: pell de fruita, aigua, teles, raspalls, i deixem que experimenti les sensacions tàctils.
  • Amaguem objectes dins d’un bol amb farina o altre material i deixem que els trobi.
  • Juguem amb el contrast entre calor i fred (amb gel i tocant aigua un xic calenta).
  • Passem teles de diferents textures per la pell: llana, tovallola, seda.
  • Fem massatges amb olis.
  • Deixem que toquin els elements naturals que tinguem disponibles, fulles de plantes, terra.
  • Pintem amb pintures.
  • Sortim a la terrassa a gaudir del sol i l’aire.

Oïda:

  • Proporcionem diferents sons acompanyats de la imatge que els representa. Us indiquem un banc de sons i imatges que pot ser de la vostra utilitat: http://recursostic.educacion.es/bancoimagenes/web/
  • Expliquem contes amb estimulació sensorial. Per exemple, si parla d’un ocell reproduïm el seu so, si parla de flors intentem proporcionar un aroma similar.
  • Escoltem música i sons de la natura.

Vista:

  • Fer triar entre diferents aliments, per exemple quan es presenten les postres. I generalitzem la tria a qualsevol ocasió que es presenti.
  • Demanar que ens assenyali el color que li demanem entre dues opcions.
  • Mostrar-li la roba abans d’ajudar-li a vestir-se i intentar que triï amb la vista o assenyali la peça que vol.

Olfacte i gust:

  • Presentem els objectes del dia a dia abans de fer-los servir: colònia, desodorant, sabó, menjar.
  • Deixem tastar nous sabors i textures. Respectem sempre les textures si hi ha disfàgia.
  • Estimular els llavis amb el menjar abans d’introduir-lo a la boca. Permet una millor integració de l’estímul.
  • Estimular amb aliments salats, dolços, agres i observar les reaccions.

Vestibular:

  • Gronxar (a sobre de les nostres cames).
  • Moviments de davant al darrera (a cadira, terra o sobre les nostres cames).
  • Moviments de dreta a esquerra (a cadira, terra o sobre les nostres cames).
  • Fer petits recorreguts caminant, gatejant o rastrejant, si és possible.
  • Fer canvis de posició (seure a diferents cadires, sofà, pufs o terra).
  • Fer transferències de la cadira a terra i un cop a terra fer balancejos, voltejos o moviments rítmics. Busquem el moviment actiu i reactivar el cos.
  •  

8) CULTURA:

Rutes online per diferents museus del món:
https://artsandculture.google.com/

Vídeo de diferents obres arquitectòniques i altres indrets en realitat virtual:https://artsandculture.google.com/project/360-videos

Viatjar per la terra i conèixer la geografia:
https://earth.google.com/web/

Visita el MUSEU DALÍ fent un recorregut virtual!

https://www.salvador-dali.org/ca/museus/teatre-museu-dali-de-figueres/visita-virtual/


9) ALTRES RECURSOS:

La FEDERACIÓ DE LA PARÀLISI CEREBRAL I LA PLURIDISCAPACITAT DE CATALUNYA (FEPCCAT) ha canviat d’imatge i ens proposa jugar amb les peces que la composen. Us adjuntem el document amb les instruccions. Aquest disseny l’ha creat el nostre company de Comunicació, el Pau Segarra. 

http://aspace.cat/files/attachments/5/9/5e7dea2f76298.pdf

RED “VOLVAMOS A VERNOS” DE LA CONFEDERACIÓN ASPACE. Xarxa d’entreteniment per poder compartir idees, opinions i experiències sobre diferents temes d’interès.

https://aspace.org/noticia/935/nace-volvemos-a-vernos-la-nueva-red-de-entretenimiento-del-movimiento-aspace

---

https://www.jocviu.cat/que-puc-fer-a-casa

http://www.arasaac.org/index.php

https://www.bitbrain.com/es/blog/ejercicios-estimulacion-cognitiva